Märtsi keskel peetakse Põhja-Rootsis, Umeå linnast kolmveerandtunnise
autosõidu kaugusel pikka traditsiooniga klassika suusamaratoni. Start Vindelni
linnakeses, finiš Robertsforsis. Nagu nimigi ütleb, on tegu 7 rootsi miili
pikkuse sõiduga, reaalsuses on distantsiks koguni 74km. Mõneti on
ülesehituselt sarnane Vasaloppetile - start ja finiš on teineteisest kaugel,
sõit läbib mõningaid asulaid ja sõidutee on tihtipeale läheduses. Kuid
rajaprofiililt ning mitmekülgsema looduse poolest on tegu palju enamat
emotsiooni pakkuva klassikamaratoniga. Kohalike elanike ja suusaklubide vabatahtlike
korraldatud üritus on äärmiselt sõbraliku õhkkonnaga.
Eelnevatel päevadel oli piirkonnas olnud suur sula. Reede
õhtul Umeås maandudes oli õhutemp lausa kümne soojakraadi ligi. Lumekihi
paksuse pärast õnneks muretseda polnud vaja, oli ju siinne kant eriti käesoleval
talvel kogu Rootsi lumerikkaim olnud. Paar varasemat eriti suurt sadu olid
lausa korraga ~50cm lund toonud.
Lennureisid oli paras seiklus. Lõunane TLN-STHM lend
hilines korralikult, pluss tavalennuk oli ootamatult vahetatud aeglase Saabi
vastu. Pisike "propellerplan" oli pilgeni täis ja mul oli mure, kas mu pagas ikka
mahtus peale. Lennukilt terminalibussi minnes nägin, et mu kohver ja suusad
võeti maha, ei pandud pagasikärusse, vaid eraldi ”pussyvaguni” peale ja too sõitis vastassuunas.
Stockholmis oli mul jäänud ümberistumiseks napp 25 minutit, ma olin suht kindel,
et mu pagas tuleb Umeåsse järgi hilisema lennuga. Aga kui ma peale pikka
sprinti läbi reedeselt rahvarohkete terminalide Umeå lennu väravasse jõudsin,
öeldi seal, et mind veel ainult oodatigi ja et mu pagas on juba peal. Kuna SAS
on mind alati poputanud, siis ma väga ei imestagi, veidi liigutatud olen siiski
: ) Ka see lend on pilgeni täis, kodulinna lendavaid tudengeid ja kodunt eemal
töötavaid rootslasi. Ja rootslaste all ma mõtlen päris rootslasi :)
 |
Stadsliden |
Umeå linn on mulle alati meeldinud. Siin väga
palju noori, sest tegemist ülikooolilinnaga. Ja kuna mägesid pole, pannakse
siin suurt rõhku murmaasuusaradade korrashoiule. Neid leidub mitmes linnajaos
ja igas linnaservas väga erineva pikkuse ja raskusastmega. Möllisin end siva
hotelli ja seejärel teen õhtuhämaruses kiirelt nulli suunas langeva
temperatuuriga Stadslideni vabaõhumuuseumiga külgneval 3,5km-l rajal mõned
ringid. Muuseas, eriti hästi ehk siis igal varahommikul hooldatakse linnaservas Nydala radu, kus asub muude ringide seas ka linna ainus poolemeetrise kunstlume põhjaga 5km ring. Selle raja kasutamine on tasuline. Pileti saab osta kaardiga parkimisautomaati meenutavast seadmest.
Järgmine päev käin kohalikus Interspordis, kus on ka
ametliku määrdeinfo nõuandepunkt. Saan teada, et rajal on nii viludat metsavahet
kui päikeselisi lagedaid. Kuna nüüdseks paikaloksunud prognoos lubab hommikuks
Vindelni -7 ja pärastlõunaks finishipaika maksimaalselt 0 C, siis on selge, et olud jäised ja
kliistriilm igal juhul. Varuvariandina kaasa võetud zero suuskade peale loota ei tasu. Mõte, et ma pean
oma tavapärased tahke määrde suusad ära kliisterdama, mida ma seni kunagi veel
pole teinud, tekitas veidi muret. Tegelikult läks määrimine suht hõlpsalt. Alustuseks
pihustasin aerosoolist õrna kihi kruntkliistrit, seejärel rauaga lilla swix
KR40 soojalt alla ja siis suusad hotelliaknast välja seina najale jahtuma.
Esimesele suusale läks oskamatusest kliistrit liiga paks kiht, teisele panin
märksa vähem. Ahh, ongi parem kui üks suusk on veidi parema tõukega, rahustasin
ennast. Siis käisin õhtust söömas, mis oli eriti rikkalik buffe, kuna hotell
oli täis noorsportlasi linnas toimuva pallimängu turniiri tõttu. Seejärel
katsin külmad suusad kahe kihi Ski-Go HF blue purgimäärdega ning viisin
lumelauad ööseks rendiautosse külmkappi.
 |
7-mila stardiala |
Hommikul tund enne starti oli külma koguni 10 kraadi,
rööbas oli äärmiselt kõva. Pool tundi enne lähet läksin kerge värinaga hinges
suuska proovima, ja pidas! Isegi peaegu et ootamatult hästi. Starti oodates
pidas teadustaja vajalikuks väheste välisosalejate sekka sattunud ”Estniska
kille” nimeliselt-numbriliselt ära mainida. Lehvitasin rahvale. Start oli
täpselt kell 9. Julmalt kiire ja kõva jäine rööbas. Paari kilomeetri pärast
vähenes radade arv kahele ja nii jäigi lõpuni. Tundsin, et õige natuke üks suusk
on pidur, seetõttu laskumistel tuli keharaskuse ja tasakaaluga veidi mängida.
Samas tõusudel oli see võimalus ühe jalaga eriti tugevalt tõugata plussiks.
Kaheksandal kilomeetril oli ohtlik laskumine, kus tuli mõnikümmend meetrit
kõvasti pidurdada, et vasakule kitsale jõeületussillale pöörata. Püüdsin
pidurdada ettevaatlikult ja valdavalt ühe suusaga, et kliister rulli ei läheks.
Pärast jõeületusele järgnenud tõusudel oli paljudel kaassuusatajatel järsku
pidamisprobleemid – põhjuseks agressiivse pidurdamisega kaduma läinud
kliistrikiht või pidamisteip. Minul oli kõik superhästi. Hakkasid korralikud
vahed tekkima eri gruppide vahel.
 |
Finišisirge linnavahel |
Ühe lühikese laskumise alguses näen, et minust 30meetrit
eespool olev härrasmees teeb imelikke liigutusi. Lähenen tagant kiiresti ja
taipan, et tal on hoo pealt parem suusk lahti tulnud ja see sõidab mehest veidi
eespool allamäge. Mul on hoog palju suurem, kuidagi suudan reastuda kõrvalrajale
ning röögin, et ühel suusal tasakaalu hoidev mees oma vasaku pidurdamiseks
kasutatava kepi minu jäljest koristaks. Viimasel hetkel ta seda teeb ja pääsen
napilt temast mööda. Minust 20 meetrit taga tuleb suurem grupp ja siis on
kuulda juba eriti kõva röökimist ja raginat.
Esimeses joogipunktis võtan aja maha, joon rahulikult.
Kiirendan innukalt raja suunas tagasi aga kliistrisuusk takerdub enne rööpasse jõudmist lumel nii
korralikult, et peale mõningat kakerdamist ja meeleheitlikku tasakaalu otsimist lendan suure pealtvaatajate hulga ees kõhuli. Võis olla naljakas, tõepoolest :)
 |
No comments! |
Poolel maal Botsmarkis on suurem toitlustuspunkt, siin on
ka lühema maa start ja teatesuusatamises osalejate vahetusala. Üks paks
tütarlaps saab minu ees oma isalt teatevahetuse ja paneb sellise vungiga minema, et mul pole lootustki tuulde võtta. Raja teises pooles sõidab kümneid
kilomeetreid minu läheduses M70 klassi võistleja. Tal on oma jootja, välimuse
järgi poeg, iga 7-8 km tagant mõne tõusunuki otsas pudelit ulatamas. Aga ka
ametlikele joogipunktidele ei saa miskit ette heita. Saab jõujooki, rosinakuklit ja
mustikasuppi. Eelviimases pakutakse ka energigeeli ja viimases
sõdurite poolt majandatavas punktis pole vett, kuid on koolajooki. Mu Garmin käekell
hakkas juba kolmanda tunni täitumise eel iga poole tunni tagant hoiatama
madalast akutasemest, kuna ma polnud teda eelneva kahe päeva jooksul Umeås
tehtud suusasõitude järel laadinud. Vastu ootusi peab aku siiski täpselt lõpuni
vastu ja seega võib öelda, et soojades tingimustes peaks FR60 spordikell lubatud 8 tundi
kindlasti vastu. Finishisse jõuan pool tundi planeeritust kiiremini. Ülikiirete
rajaolude tõttu on ka võitja aeg kõigi aegade parem, seda koguni 13 minutiga.
Suusad toimisid minul hästi lõpuni ja tänu korralikult toimivale
vahelduvtõukele sõitsin lõpukilomeetreil paarilt kaasaloksujalt eest ära.
Üllatuseks avastan finišis, et ühe suusa pidamisala on enda külge kogunud suurema
hulga metsa.
 |
Robertsfors |
Seega olin ma pool 2 Robertsforsis, aga korraldajate buss
tagasi stardilinna, kus on mu rendi-Clio, väljub alles kell 17. Pesen ja söön,
viidan aega, jalutan läbi kogu linnakese, pildistan finišeerujaid, püüan tulutult
postkaarti osta.. Ikka on aega palju. Otsustan, et võtan finishi alalt oma
pakid ja marsin õige tee äärde ja püüan hääletada. Selle õnnestumisesse mul
Rootsimaal suurt usku polnud, kuna seal lihtsalt pole kombeks pöidlaküüdiga
reisimist üritada. Ning sisemaa poole suunduv liiklus oli pehmelt öeldes hõre. Otsustan
siiski teha proovi ja seda korralikult. Rebin kuulutusetulbalt maha A3
fromaadis reklaami nädala eest toimunud lumesaani kiirendusürituse kohta, küsin
tanklast laenuks markeri ja maalin paksult plakati tagumisele küljele VINDELN.
Rullin oma üriku kokku ja lähen pakkide järgi. Oma kolaga õige Vindelni poole
mineva tänava äärde suundudes, näen, et minu eest liiguvad võistlejatest isa ja
poeg oma tänavaäärde pargitud Volvo suunas. Küsin neilt, kuhu suunas sõidate, ega
äkki Vindelnist ei möödu. Saan teada, et nemad on Lyckselest, mille suund on suht
sama ja nad on valmis tegema minu jaoks 20km-se lisahaagi. Super! Selgub, et
autos on neil veel pereema ja 2 koera, aga see pole probleem. Suusad lähevad
boksi, pakid mahuvad koertepuuri kõrvale ja juba annabki taanlasest pereisa
korralikult gaasi. Perepoeg on äsja saanud 18 ja seetõttu sai
osaleda oma esimesel 7-mila täispikal sõidul, kusjuures lõpetas umbes sama ajaga
nagu mina ning ka pereema on varasemalt korduvalt osa võtnud. Moosin perepoega
minuga osalema kuu aja pärast Kungsledenrännetil, aga kutt kardab, et ta on
vabatehnikas liialt nõrk mägede ületamiseks. Anyway, head inimesed tõid mu
starti tagasi ja säästsid mulle 2 tundi väärtuslikku aega (ja 100SEKi
bussiraha).
Kokku
osales too päev erinevatel distantsidel ~1000 suusatajat. Kõik kellega
vestlesin, pidasid seda üritust sõidunaudingu poolest Vaasaloppetist suuremaks
elamuseks. Nõustun täielikult.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home