Dundret Runt
Mullu oktoobris oli mul ports lennumiile aegumas. Otsustasin
planeerida kevadeks lennureisi Kirunasse, rihtides aprilli esimesel
nädalavahetusel Gällivares juba 50-t korda aset leidvat murdmaasuusapidu Dundret
Runt. Nüüd on siis käidud/tehtud ning muljed on vaid positiivsed. Gällivare
külje all asub suur mägi kest tasandikku. Selle mäe nimi on Dundret, ja
väidetavalt on sealt tipust vaade ligi 8 protsendile rootsi pindalast. Dundret
Runt on klassika suusasõit ümber selle mäe, nii umbes 30 km. Viimasetel
aastatel on seda tehtud ka võistluse vormis ning sel juhul on ring suurem –
47km. Ja viimane uuendus on veel järgmisel päeval (ehk siis pühapäeval) Dundret
Runt Skate.
Dundret Runt omapära on see, et laupäevasele põhiüritusele
võivad harrastajad, kes ei soovi oma aja fikseerimist, startida vabalt valitud
ajal kella 7 ja 9 vahel hommikul! Pidulik stardipauguga teele saatmine on kell
8. Toitlustuspunktid on iga 6-7 km takka ja võib valida nii suurema kui
väiksema ringi vahel. Võistlussõidu start on 10.00 ehk siis selleks ajaks on
paljud motion suusatajad juba lõpetanud, ülejäänud on tundrasse ära hajunud nii
et võistlejaid nad ei sega. See on vist üks haruldasi spordiüritusi, kus nii
võistlus kui harrastajate sõidule regamine on sama hinnaga ning soodushinnaga
eelregamine lõpeb vaid 3-4 päeva enne üritust. Gällivare on tuntud rootsi
suusataja Hellneri kodupaik, seetõttu on suusastaadion lausa tema nimeline ning
Hellner koos teise kuulsa suusamehe Richardssoniga oli mõlemal päeval ise ka
stardis.
Laupäevaks ennustati huvitavat ilma, lõunaks pidi õhk plussi
jõudma. Seetõttu oli reedeõhtuse pastapeol paljudel jututeemaks, kuidas
pidamine määrida. Arvata võis, et lumi jääb tundras ja mäe peal külmaks, aga
kas ja kuidas “läigib” rööbas võistlussõidu ajaks peale mitmesaja
varahommikuse harrastaja ülekäimist?
Mina ei muretsenud, otsustasin et proovin suuska pool tundi enne starti - kui tahke määrdega suusk tundub hell, siis
võtan zero-suusad, sest poolpidava suusaga sõitmiseks on hetkel füüsis nõrk
peale eelmise nädala külmetushaigust. Üldiselt kõhklemist ei tekkinud,
nulliilma suusk pidas palju paremini, libisemine oli ka OK. Esimesel kurviga laskumisel minu ees toimunud
kukkumisest sain napilt mööda ja edasi oli puhas sõidurõõm. Mõlemad
klassikajäljed libisesid ühte moodi hästi ja rõõmsalt tegevalt rohkelt oli
minuga samas tempos sõitmas hulk kohalikke noori. Igati vahva mitmekülgne rada
– oli pikki laugeid tõuse, poollagedat tundrat, ärevaid metsavahelisi
laskumisi. Rada nõudis pidevat tööd ning 15 km enne finishit oli mul päris kurnatud
olemine. Viimased 8km tulid jälle veidi lõbusamalt. Kokkuvõttes veetsin rajal
tunnikese kauem kui võitja Richardsson.
Pühapäevaseks uisu võistluseks oli
kindlalt külmakraadidega päikeseline ilm. Nüüd oli osalejaid vähem ning start
anti harrastajatele ja võistlejatele üheskoos kell 10.30 Kuna uisku on see talv
eestiski päris palju saanud harjutada, oli sõit minu jaoks kergem. Olin nii
mõnestki kiirem, kellest eelmine päev tunduvalt kauem rajal veetsin. Näiteks
üks hollandi vanamees Leo, kes oli juba nädalaid Skandinaavias ringi reisinud
ühelt maratonilt teisele. Marcus Hellnerile kaotasin siiski ~25 minutit J
Kokku osales sel nädalavahetuse Dundret Runt erinevatel distantsidel ~2200
inimest, valdavalt kohalikud ning Kiruna, Jokkmokk ja Lulea suusahuvilised.
Ülejäänud olid tulnud kaugemalt Rootsist ning mõned üksikud välismaalt J
Mis veel erilist meelde jäi? Rinnanumbrid olid vanakooli tüüpi nailonriidest ja
nööridega – väga korralikud ning need
võis endale jätta.
Pühapäeva õhtul sõitsin tagasi Kirunasse. Pani jätkuvalt
imestama, kuidas teeääres on kilomeetrite kaupa kased nagu vibud, latvupidi
hange sisse “juurdunud” suurema märja lumesaju tagajärjel. Pühapäeva õhtuks lubas
prognoos virmalisi, aga ma ei jaksanud ära oodata, läksin mõistlikul ajal
magama. Esmaspäeva hommik oli karge -12C. Tegin 1.5h tutvust Kiruna suusaradadega, seejärel
pakkisin kodinad kokku, tegin tiiru linnapeal ja oli aeg lennujaama suunduda.
Tagastasin rendiauto, milleks sattus seekord pronksikarva Volvo V60, D2
mootoriga. Mõneti pettumuse valmistas selle masina ebamäärane roolitunnetus ja
suur naastrehvi müra. Paar nädalat varem Trondheimis kogetud Peugeot 508
samasuguse väikese 115 hj-se diiselmootoriga oli särtsakam, vaiksem ja
ökonoomsem. Nagu tulleski, polnud Kiruna lennukis ükski 183-st istekohast
tühi. Lapimaa turismihooaeg on käimas täistuuridel.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home