Aint talking some shit here..

Monday, February 20, 2017

7-Mila 2017


Jälle kord 7-mila suusasõit Umea kandis ette võetud. Mullu jäi vist esmakordselt see sõit lume puudusel ära. Eeldasin et 2x järjest siin lumega ei ikaldu ja ostsin soodsad lennukipiletid TLL-ARN-UME juba varasügisel SASi sünnipäevakampaania raames. Lumega on tänavugi siin põhja-rootsi rannikualadel veidi kitsas, aga öö enne võistlust tõi tubli 10cm lisa, mis tegi vähemalt visuaalselt kõik kauniks. Pidamismäärimise tegi muidugi keerukaks. Alla jäi ju mitut sula näinud vana lumi, mille jälje pressija kohati lagedale äestab, õhutemperatuur ka napp -1 kraadi. Eelmine õhtu SkiGo soovituse põhjal valmis mökerdatud kliistri/tahke määrde suusk oli minu jaoks värskel lumel väga vähe pidav ja otsustasin minna starti uute karvase pidamisalaga suuskadel. Nad olid küll tasasel maal aeglasemad, aga pidasid hästi. Kusjuures nende karviksuuskade eripära paistabki olema, et nad ei sobi tasasel maal paaristõukeks. Vahelduvtõuge toimib hästi ja üllatav, et jäljes laskumistel ei jää nad samuti teistest suuskadest maha. Siin trassil on väga palju pikki hästisõidetavaid laugeid tõuse, mis on vahelduvtõuke armastajale puhas rõõm. Seepärast hella pidamisega harrastajal seda sõitu ette võtte ei soovita (jutt on suusa pidamisest).


Sõit ise oli nauditav matkamine. Võtsin teadlikult extra rahulikult, kuna klassikat on ülivähe see talv sõita saanud ja pikki suusasõite samuti praktiliselt pole. Üks jäljepaar oli alati piisavalt hea ja lumine ümbrus kaunis vaadata, nii et kui 40+ km oli tehtud ja silt näitas 30km lõpuni, tabasin end mõtlemast, et kohe kahju et juba läbi hakkab saama. Ääretu nauding on libistada end mööda metsasihte, liinialuseid ja põlluveeri, ja mitte miski ei häiri. Pole ei külm ega palav, miskit ei hõõru, ei pigista, ega keegi ei jää jalgu. Vahepeal tuli korduvalt mitmeid kilomeetreid järjest suusatamist, ilma et näeks hingelistki.

Huvitav, et loomade jälgi ka ei mingisuguseid. Sellest et mingeid loomi siin mingil ajal on/oli, andsid aimu mitmed vanad jahimeeste varitsuspukid. Hommikul stardipaika Vindelnile autoga lähenedes oli küll üks põhjapõdra kari teeveeres, aga need on poolkodustatud kariloomad.
Viimasel kümnel km siiski tundsin, et sõit lõpeb parajal ajal. Viimane miil (Rootsis 1miil = 10km) oli lausik ja kergelt allamäge, kus tuleks paaris tõukes uhada, aga suusk ei soosinud seda üldse. Seega tikkisin diagonaalis tõugata, samal ajal kümmekond inimest libisesid kergelt mööda. Lõpuaeg seekord 6:15, mis on ligi 2h aeglasem kui mul siin 5 aastat tagasi väga kõva ja kiire rajaga. Nagu ikka sai siin hästi süüa nii raja peal kui ka pärast finiši kõrval kohaliku põhikooli sööklas. Võitis muuseas Jörgen Brink.

Rendiautoks sattus seekord päris uus Skoda Fabia, mis on tegelikult klass väiksem kui mul oli broneeritud, aga ma ei teinud sellest probleemi, kuna sõitmist palju ei tule ja viimast Fabiat ma veel proovinud polnud. Ning hea et üldse laupäeva hommikul mõni rendifirma suvatseb autosid väljastada. Laupäeval Umea linnavahel asjatades, ei saanud ma kuidagi sotti, kuidas ühel tänapäevasel väikeautol nii brutaalselt kareda häälega mootor on. Mul ei tulnud pähegi, et tegu võib olla diiselmootoriga. Alles autodokumentidest kontrollides, tabas üllatus, et aiste vahel on 1.4TDI, 90 hobujõudu. Suusamaratoni päeval, kui oli 50km maanteedpidi starti ja õhtul tagasi sõita, sai Fabia korralikult soojaks ja oli juba omas elemendis. 5 käiguline käsikast toimis hästi ja mahasadanud lumi oli abiks lärmakate Hakkapeliitta 8 naastrehvide vaigistamisel.
Talvistel teedel on kepikastiga väikeautodega kimamisel omamoodi võlu – kuuletuvad ja pööravad hästi, samuti on hea rehviga kergel masinal pidurdusmaa libedal lühike. Novembri lõpus Trondheimist nädalavahetuseks renditud Audi A3, millega üle talviste mägede Rootsis Bruksvallarnas sai käidud, oli samuti puhas rõõm sõita. Tollel sai isegi ESP täiesti välja lülitada. Kui Rootsis on rendiautod üldjuhul suht parima varustustasemega, siis see Norra Audi oli mõneti imelik. Autol oli kallimatest tehaselisadest olemas Xenon tuled, paremat sorti helisüsteem, navi ja kärukonks. Aga puudu olid sellised odavad ja elementaarsed asjad nagu püsikiiruse hoidja ja suusaluuk tagaistmes.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home