Årefjällsloppet 2017
Pikk
nädalavahetus Vålådalenis sisaldas plaani osa võtta Årefjällsloppet
suusamaratonist. Reede hommikul maandusime Indrekuga plaanipäraselt
Trondheimis, mahutasime 7 paari suuski ja 4 paari keppe sisaldava suusakoti
rendiautosse ja 1.5h pärast olime Åres. Peale mõningast parkimiskoha otsimist
Åre keskuses, sain kätte stardimaterjalid, käisime poes ja sõitsime veel 37km
edasi Vålådalenisse.
Tegelikult põikasime sisse ka Edsåsdalenisse, et vaadata suusamaratoni finišipaika. Maratoni lõpusirgeks oli tuus kohaliku slaalominõlva otsa. Mingid päris sportlased harjutasid just finišitõusu võtmist paaristõugetega, tundus päris hullumeelne vaatepilt. Vålådalenis panime reede pärastlõunal suusad alla ja sõitsime sealsetele põhiradadele jääva maratonitrassi osa läbi, ehk maratoni esimese kolmandiku. Rajad oli ettevalmistatud peale hommikuse lumesaju lõppu, lumi oli kerges miinuses, ja oli meeldiv suusaelamus. Kasutasin karviksuuska. Väga tore oli üle nelja aasta jälle Vålådaleni radu ja armsat hotelli väisada.
Kuna
järgmiseks päevaks prognoositi veidi soojemat ilma, ei hakanud ma suuskade
pidamise ettevalmistamisega end üldse vaeva, plaan oli minna nowax ehk siis
zero suusaga. Kuna mõne päeva eest oli teatatud, et maratoni start On Vallbo
asemel Vålådalenis, ehk siis otse hotelliks oleva Vålådalen Fjällstation´i
taga, oli võistluspäeva hommik logistiliselt ülimugav. Indrek saatis kell mu
kell 8.40 stardikoridori ära ja põrutas ise Åresse mäesuusatama. Hommikul kella
6-st 8-ni sadas veel ca 8cm tihedat niisket lund, nii et oodata võis pudrust
rada, reaalsuses väga pehme ei saanudki olema. Küll aga oli eelneval hilisõhtul
tehtud üleval mägedesse võistluse ajaks prognoositud kõvemat sorti tuule ja
lörtsisaju tõttu veel mõningad rajamuudatused, millest mina ei teadnud midagi.
Lihtsalt üllatusega märkasin et stardijärgselt tiir valgustatud rajal oli
pikemaks venitatud, enne kui rada suundus nõudlikumale Lahti nimelisele
ringile. Mõtlesin et see on tehtud suusatajate hajutamise eesmärgil enne
tehnilisemaid rajaosi ja häälestasin end asjaoluga, et maraton on 55km asemel
~59. Kuid nagu selgus oli maratoni viimasel kolmandikul üks haak ümber suurema
mäe välja jäetud ja kokkuvõttes tuli sõit ~50 km.
Tegelikult põikasime sisse ka Edsåsdalenisse, et vaadata suusamaratoni finišipaika. Maratoni lõpusirgeks oli tuus kohaliku slaalominõlva otsa. Mingid päris sportlased harjutasid just finišitõusu võtmist paaristõugetega, tundus päris hullumeelne vaatepilt. Vålådalenis panime reede pärastlõunal suusad alla ja sõitsime sealsetele põhiradadele jääva maratonitrassi osa läbi, ehk maratoni esimese kolmandiku. Rajad oli ettevalmistatud peale hommikuse lumesaju lõppu, lumi oli kerges miinuses, ja oli meeldiv suusaelamus. Kasutasin karviksuuska. Väga tore oli üle nelja aasta jälle Vålådaleni radu ja armsat hotelli väisada.

Osalejaid
pikimal sõidul oli ~600. Minu stardiala oli oli pigem tagapool, õnneks ei olnud
rahvast seal tihedas tropis, nii sain vabalt liikuda oma stardigrupi etteotsa,
et olla umbes keskmiste seas. Zero-suusk osutus väga heaks valikuks. Selles
harrastajate pundis kus ma sõitsin olid väga paljudel pidamismäärdega probleeme
ja valus oli vaadata kuidas punnitati paaristõuget. Mina võisin suht sirgelt
kõikjalt üles astuda ja alla libises ka hästi. Seda märkasid ka kaassuusatajad,
ja tunti huvi mis hea pidamismäärdega küll tegu on.
Nii et tõusudel liikusin ma
jõudsalt ettepoole ja vast 6-ks kilomeetriks olin oma võimetele vastavas
seltskonnas. Kümnendal kilomeetril õnnestus mul selle talve esimene kukkumine
teha ja see oli korralik mats. Õnneks olin eelneva tõusu lõpus grupil eest ära
saanud, seega selga kedagi tulemasas polnud, kedagi minu ees ka polnud, ehk
siis ise korraldasin omale laskumise järgses kurvis olevas lumepudrus
takerdumise ja käisin korralikult kõhuli, nii prillid lendasid peast veel
2 meetrit edasi. Kukkudes vastu maad jäi suusakepi käepide päris valusalt rinna
alla, täitsa ime et kõik varustus terveks jäi. Korjasin end kuidagi rajapealt
kokku ja paar kilomeetrit olin ettevaatlikum, sõidurütm oli veidi häiritud.
Seejärel läks olemine heaks tagasi. Umbes 15 km jõudis rada meie hotelli juurde
tagasi ja suundus juba kord sõidetud 3kilomeetrist lõiku pidi edasi Are suunas.
Õnneks oli siin traktor viimaste startijate järel uued jäljed sissetõmbanud,
nii et rada oli päris hea kuin Ottsjö järveni välja. Sellel lõigul uhasin
mõnuga, minule jõudis järgi siiski1 mees, sõitis mööda ja järgmisel laskumisel
kukkus õnnetult oma kepi puruks, mina suutsin kuidagi temast paremalt mööda
laveerida. Kahju oli kohe temast, sellises kohas polnud lootust ka niipea
varukeppi saada. Ottsjö järve ületusega algas raja ebamugavaim osa. Järve peal
oli päris mitu km lükkamist, lõpuosa ka otse vastu läänetuult. Võtsin tempot
maha, peale pikk paaristõuke osa hakkas väsimustunne kätesse siginema.
Joogipunkt oli ka kuidagi hiljaks jäänud. Kuna peale järve oli algamas pikk
tõus üles mägedess, võtsin Ottsjö teeninduspunktis aega rahulikuks puljongi
rüüpamiseks. Järgnev tõus nõudis korduvalt pikalt käärsammu kasutamist. Üleval
mägedes oli tuul valusalt otse vastu. Tegin prillide puhastamise ja
kuivatamiseks peatuse.
Trillevalleni nimelises
toitlustuspunktis selguski, et lõpuni on vaid 11km, ehk siis mingi tiir mägedes
oli välja jäetud, seega jäänud vaid valdavalt allamäge tee finišikülasse. Mulle
see sobis, sest väsimus oli sees ja paaristõugetel hakkasid kukkumisel põrutada
saanud parema külje ülemised roided valu tegema. Laskumised olid mõnusalt
pikad, mõned libisesid mul siiski eest ära, kuna minu suusk veidi imes nüüd
juba päris märjaks tõmmanud läikiva klassikajälje sees. Finišitõusul polnudki
väga hull ja lõpetasin ajaga 3:47. Leidsin kohe ka tranfeerteenust pakkunud oma
hotelli perenaise, nii et 5 minutit peale finišit olin mina ja veel mõned meie
hotellis elanud võistlejat teel juba tagasi Vålådalenisse.


0 Comments:
Post a Comment
<< Home